Autisme
eller
ASD
eller
ASF,
er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse
som påvirker sosial interaksjon og hvordan
verden oppfattes.
Symptomene og alvorlighetsgraden varierer over et bredt spektrum;
fra milde symptomer til alvorlige.
Det er et syndrom,
og egentlig ikke en sykdom,
– bare en genetisk variasjon.
Når symptomene blir tilstrekkelige kan en få diagnosen.
Utenfra kan andre oppfatte det som en påfallende funksjonsmangel,
som kan tolkes som et handikap.
Det er ikke mulig å sette diagnosen vha. f.eks. blodprøver eller medisinske tester.
Symptomene kan deles inn i to hovedkategorier:
1. Sosialt:
– Vansker med å forstå sosiale signaler og normer.
– Problemer med å danne og opprettholde vennskap.
– Manglende interesse for eller evne til å delta i lek og aktiviteter med jevnaldrende.
2. Adferd:
– Begrensede interesser og aktiviteter, ofte med fokus på spesifikke emner.
– Repeterende adferd, som å gjenta ord eller handlinger. Opphengt i rutiner eller ritualer.
– Sensitivitet for sanseinntrykk, som lys, lyder eller teksturer.
Årsaken er trolig en kombinasjon av gener og miljø (bla. kosthold).
Diagnosen baseres på observasjoner
av adferd og utvikling, samt vurderinger.
Det finnes ikke spesifikke tester,
men standardiserte vurderingsverktøy
kan brukes.
Trolig finnes det mange som er udiagnostisert.
Problemet er at lidelsen, om man kan kalle det det, er så usynlig.
Det er nær-personer om oppdager at det er noe rart.
Familen, venner, jobb, felles prosjekter, felles eiendom.
Personen selv opplever ikke seg selv som syk;
Det er andre som undrer seg over at det synes å mangle noe.
Autisme er en form for lav sosial intelligens.
Men den er uavhengig av vanlig IQ (skoleflinkhet).
Autister kan ha ekstremt høy IQ og ekstremt lav IQ.
Autister kan ha samme sosiale behov som andre.
Men pga. vanskeligheter med å forstå nyansene i sosial kommunikasjon,
så velger de å trekke seg tilbake, fordi det er det enkleste.
Hvis en ser på kommunikasjon som sender og mottaker,
så er det primært mottaksapparatet som svikter.
F.eks. hva vedkommende oppfatter og interesserer seg for.
Når det svikter, så svikter også senderapparetet (sosiale– og generelle ferdigheter som gir lærings- og utviklingsvansker).
For å se en mangel,
må man ha en referanse,
eller erfaring fra lignende tilfeller.
Autister har problemer med å forstå:
– Det andre forstår.
– Det andre ikke forstår.
– Hva andre behøver å vite.
(Autister kan unnlate å gi informasjon som kan være nyttig for andre,
fordi de tror at andre vet det samme som en selv,
eller ikke ser at informasjonen kan være nyttig for andre.)
Omgivelsene må ta hensyn til dette,
og ikke ta for gitt at noe er forstått.
Voksen autisme er en fortsettelse av barneautisme.
Egenskaper som er typisk for barneautisme,
som f.eks. mangel på kommunikasjonsferdigheter,
tvangsmessig adferd og gjentatte
eller rituelt bevegelser eller ytringer,
fortsetter.
Dette kan hindre uavhengighet i voksen alder.
Hovedproblemet med voksen autisme er endring av kontekst.
Et barn er vanligvis støttet av skoler og foreldre.
En voksen må til slutt utvikle uavhengighet,
enten gjennom institusjoner
eller lære å leve på egen hånd.
Voksne autister mister ofte støtteapparat som er tilgjengelig for barn.
En voksen autist må møte utfordringer
som å ha en jobb,
navigere offentlige rom,
og bo alene.
Ensomhet er et vanlig problem for voksne autister.
Kjennetegn:
Mangel på normal kontakt.
Blikkontakt.
Repeterende adferd.
Viser liten interesse for andre. De kan virke egosentriske.
Overfølsomhet. Prioritering av sanseinntrykk.
Noen er redde for å prøve nye ting.
De reagerer sterkt på små forandringer
av rutiner eller fysiske omgivelser.
Spesielle evner.
Noen autister har spesielle ferdigheter i områder som
f.eks. visualisering, matematikk eller kunst.
Asbergere har høy IQ.
De kan være sterke på fokus, konsentrasjon
oppmerksomhet,
forståelse
og å se mønstre og sammenhenger.
Savanter
en form superegenskap,
som ofte er portrettert i filmer.
– Likegyldig til at mor og far kommer og går.
– Gir ikke respons på de signalene foreldrene sender.
– Initierer ikke øyenkontakt.
– Smiler ikke.
– Pludrer ikke.
Barnet klarer ikke å følge en pekende finger.
De peker ikke for å vise noe til mor eller far.
De har ikke noe ønske om å dele sine erfaringer og opplevelser med nærpersonene.
Forsinket språkutvikling.
Begrenset nonverbal kommunikasjon, som kroppsspråk, mimikk og gester.
De ikke er i stand til å forestille seg noe som ikke finnes,
bruke fantasien og å være spontan.
Rehabilitering.
Behandlingsformer og støttetilbud
kan hjelpe med å utvikle ferdigheter,
slik at de kan leve med et handikap.
Behandling kan inkludere:
– Adferdsterapi som fokuserer på forbedret adferd og ferdigheter.
– Språkterapi som hjelper med kommunikasjon og språkutvikling.
– Uvikling av dagliglivets ferdigheter.
– Støttegrupper som støtter autister, familien og omgivelsene.
Autisme er en kompleks tilstand
som påvirker mange mennesker på forskjellige måter.
Autister har problemer med å tilpasse seg samfunnet,
derfor må omgivelsene tilpasses autistene,
f.eks. gjennom utdanning, aksept og tilrettelegging.
Er det vanlig at folk med asperger er like faglig brilliante som Sheldon Cooper i The Big Bang Theory?
Og er de vanligvis like sosialt ubekvemme og kritiske som han er?
Film: «The Big Bang Theory».
Leonard og Sheldon er strålende fysikere
– genier i laboratoriet,
men alt annet enn sosialt kompetente i alle andre situasjoner.
En dag får de en ny nabo – den vakre aspirerende skuespilleren Penny,
og hennes mål blir å lære de nye vennene sine noe om livet.
Film: «Rain Man».
Raymond Babbit er en autist med ekstremt god hukommelse.
Han blir forsøkt utnyttet av sin bror
i Las Vegas for å telle kort på kasino.
Film: «The Good Doctor».
Shaun Murphy er en ung autistisk kirurg med Savantsyndrom,
som flytter fra en liten by i Wyoming
til California,
for å arbeide ved et prestisjetungt hospital.
Film: «Atypical».
Autisten Sam Gardner (18)
i Connecticut,
er interessert i Antarktis og liker pingviner.
Han bor med sine foreldre, Doug og Elsa, og søsteren Casey.
Serien viser hans liv i og utenfor skolen og utviklingen han går igjennom.
Teater: «Det merkelege som hende med hunden den natta»
spilt av Frank Kjosås på Det Norske Teater.
Bok: «Nivå 71 – fra spill til virkelighet: om Anders Behring Breivik»,
av Ove André Johansen, som selv har Asperger. 2024.
Johansen diskuterer om Breivik kan ha samme diagnose.
kolofon.no
ark.no
ADHD,
Autismespekter diagnose (autisme)
og schizofreni
er nevro-utviklingsforstyrrelser
med stor grad av arvelighet.
2-3% av nordmenn
har ADHD-diagnose.
– I fengsler har fem
ganger flere den.
ADHD er en risiko-
faktor for å havne
i fengsel.
ADHD –
Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Hyperaktivitet.
Symptomer hos voksne kan være:
– Prioriteringsproblemer, (f.eks. det å starte og avslutte oppgaver.)
– Manglende evne til å holde fokus og følge med på oppgaver.
– Fokus. Intens fokusering på enkeltting som er ekstra interessant.
Eller manglende evne til å holde fokus på kjedelige oppgaver.
– Bilkjøring: Kan gi problemer med risikoadferd, høy fart, manglende fokus, flere ulykker.
– Jobb: Forsentkomming til avtaler fordi man blir distrahert av andre ting.
Biologisk er transportørene for dopamin og noradrenalin
overaktive og fjernes raskere enn normalt.
Dette øker latenstiden og gir redusert arbeidshukommelse.
Tilgangen til data i korttidshukommelsen,
prioritering og syntetisering er problematisk.
Alle trekk hos en Asperger finner man også blant den normale befolkningen.
Aspergers syndrom er ikke en sykdom,
verken psykisk eller fysisk;
det er et syndrom slik navnet sier.
Pga. sen sosial utvikling,
som å knytte kontakter
og å naturlig blande seg med andre,
får aspergere ofte en eksentrisk og påfallende oppførsel.
Albert Einstein,
Steven Spielberg og Bill Gates
er eksempler på personer
med Aspergers syndrom.
Aspergers syndrom –
er en form for lett autisme, hvor personen har høy IQ (skoleflinkhet),
samtidig som den sosiale intelligensen er lav.
Det blir sett på som en høyt fungerende form for autisme.
Aspergere er sterke på
fokus,
tunnelsyn,
konsentrasjon,
oppmerksomhet,
forståelse
og det å se mønstre og sammenhenger
og
gjøre om informasjon til noe helt nytt.
Babyer –
Spedbarn og foreldre bruker normalt stemmen eller andre tegn
for å dele opplevelser seg imellom.
Gjennom å lage lyd kan det lille barnet skaffe seg oppmerksomhet fra en voksen,
og dermed oppfylle sine behov og interesser.
Dette er en viktig måte for spedbarn å lære seg språk og sosiale ferdigheter på.
Før de kan snakke eller peke,
bruker babyer blikket til å påvirke foreldrene.
Som ved å kikke frem og tilbake
mellom foreldrene og en katt,
ballong eller fugl de synes er spennende.
– Barn med autisme tar ikke like mye initiativ
til å kommunisere med voksne
som normale spedbarn.
Empati –
Kognitiv empati, evnen til å vite hvordan folk tenker og reagerer på ting, er svak.
Men det er ikke slik at autister bryr seg mindre om andre folk.
Noen kan være hyperopptatt av hvordan folk har det,
og bli satt ut av at folk er lei seg.
– Mye av trøbbelet for autister
er at andre misforstår
og tror de manipulerer og utnytter situasjonen,
at de er bortskjemte og bare utnytter folk rundt seg.
– Adferden som skyldes avvikende sosial forståelse
blir misforstått som vond vilje.
Ensomhet er et
vanlig problem
for voksne autister.
Det finnes ikke noe annet ord
som betyr det samme,
og det finns heller ikke
noe ord som betyr det motsatte.
Japansk språk har hele 50 ord for ensomhet.
Ensomhet og det å være alene
er forskjellige ting.
Fra naturens side er mennesker sosiale skapninger.
Flokken har vært en forutsetning for all menneskelig sameksistens.
Ble en utstøtt var det nærmest en dødsdom.
Det var vanskelig for enkeltmennesker å klare seg alene i naturen.
Derfor kan ensomhet oppleves som dramatisk.
Dette med spaltet personlighet
er bare én av flere utbredte
misoppfatninger om schizofreni.
I filmene «Jeg lovet deg aldri en rosenhage» og «Gjøkeredet»
blir hovedpersonen framstilt som schizofren,
uten å være det etter dagens kriterier.
Snarere har han en personlighetsforstyrrelse.
Schizofreni og bipolare
lidelser er polygene
sykdommer.
Dvs. at det er samspillet
mellom en rekke vanlige gener,
og miljøfaktorer,
som er avgjørende
for utvikling
av sykdommen.
Autisme og schizofreni har overlappende trekk.
– Schizofreni-folk har forhøyet hjernealder.
– Autister har ikke forhøyet hjernealder.
– Men schizofreni er ikke spalting
mellom forskjellige personligheter.
Bare noen få schizofrene
som tror at de er to personer.
– Schizofreni rammer over en ½% av den voksne befolkningen.
– Schizofrene er en sammensatt pasientgruppe.
Faktisk kan det være slik at to personer
som begge har fått diagnosen,
ikke har noen symptomer felles!
– Først og fremst dreier seg om grunnleggende problemer med å bearbeide informasjon.
– F.eks. sviktende arbeidshukommelse.
Diagnostikken legger vekt på vrangforestillinger og sansebedrag,
men mindre en halvparten har denne type symptomer.
– Mange pasienter mangler evnen til å skjelne mellom indre og ytre stimuli.
De tar sine egne tanker for å være stemmer som kommer utenfra.
– Et typisk, men ikke nødvendig tegn på sykdommen,
er opplevelsen av at kropp, tenkning og følelser blir styrt utenfra,
f.eks. av stråling.
– Et annet typisk symptom er bisarre vrangforestillinger,
som det å være født samtidig med Kristus eller ha tre hjerter.
– Blant andre symptomer er passivitet og følelsesmessig matthet.
– Schizofreni er ikke spalting mellom forskjellige personligheter.
Bare noen ytterst få tror at de er to personer.
Schizofreni er ⅔ arvelig betinget.
Miljødelen kan ha med kosthold å gjøre.
Det psykososiale miljøet kan mildne eller forverre.
Det er en sykdom der mange vanlige gener,
som hver for seg gir liten effekt,
kan ha stor effekt når de forekommer samtidig.
Tre genetiske faktorer er:
– vanlige genvarianter.
– de mer sjeldne typene.
– genekspresjon, som handler om hvordan gener blir ‹skrudd på›.
Schizofreni er en polygen sykdom,
dvs. at det er samspillet mellom en rekke vanlige gener, eller mellom gener og miljøfaktorer, som er avgjørende for utvikling av sykdommen.
Det er funnet nærmere 100 gener som gir økt sårbarhet for psykoselidelsene.
Dette er vanlige genetiske varianter som finnes hos alle.
Hver for seg gir de liten sårbarhet,
men kan, i samspill med negative hendelser i livet, bidra til at sykdommen utvikles.
– Kosthold kan påvirke noen sinnsforstyrrelser.
F.eks. er Føllings sykdom en enzymdefekt som kan forhindres med diett.